lördag 26 november 2011

Finslöjd och fulslöjd

Skulle dessa begrepp hjälpa oss i undervisningen?

Hur pratar vi om slöjdföremål och slöjdarbete med våra elever,  tex när det gäller motsatsord:

Bruksföremål - konstföremål?

Finslöjd-fulslöjd?

Inneslöjd-uteslöjd?

mjukslöjd-hårdslöjd?

råslöjd-torrslöjd?

traditionell slöjd - radikalslöjd?

osv....

4 kommentarer:

  1. kom på ett till:

    slarvslöjd - petslöjd

    SvaraRadera
  2. Detta kanske också passar:
    Återbruksslöjd - förbrukningsslöjd
    Sinnlig slöjd - råbarkad slöjd
    / Christer

    SvaraRadera
  3. återbruksslöjd - förbrukningsslöjd - fyndigt!

    När det gäller sinnlig-råbarkad, menar du då att sinnlig = len, mjuk, jämn och råbarkad =grov, ojämn?

    Kan man likan det vid lenslöjd - grovslöjd?
    För mig kan "sinnlig" betyda både jämn/len och ojämn/grov.

    /Jenny

    SvaraRadera
  4. Tänkte lite grann så här:

    Sinnlig = i bemärkelsen besjälad av eleven, ett slöjdande som i sitt genomförande och i den färdiga slöjdföremålet visar att detta har betytt någonting personligt utöver det vanliga för utövaren.
    Råbarkad = ett slöjdföremål som gjorts för att det måste göras, helt utan betydelse för utövaren. Kan för den skull vara både praktiskt användbar och välgjord.

    Det här blev lite krångligt, men visst upplever du också i slöjdsalen att då och då börjar slöjdandet och slöjdobjektet nästan absorbera en elev. Det uppstår nästan ett passionsliknande förhållande mellan eleven, verktygen och materialet. Det är då det är som roligast att vara slöjdlärare. / Christer

    SvaraRadera