Skulle dessa begrepp hjälpa oss i undervisningen?
Hur pratar vi om slöjdföremål och slöjdarbete med våra elever, tex när det gäller motsatsord:
Bruksföremål - konstföremål?
Finslöjd-fulslöjd?
Inneslöjd-uteslöjd?
mjukslöjd-hårdslöjd?
råslöjd-torrslöjd?
traditionell slöjd - radikalslöjd?
osv....
kom på ett till:
SvaraRaderaslarvslöjd - petslöjd
Detta kanske också passar:
SvaraRaderaÅterbruksslöjd - förbrukningsslöjd
Sinnlig slöjd - råbarkad slöjd
/ Christer
återbruksslöjd - förbrukningsslöjd - fyndigt!
SvaraRaderaNär det gäller sinnlig-råbarkad, menar du då att sinnlig = len, mjuk, jämn och råbarkad =grov, ojämn?
Kan man likan det vid lenslöjd - grovslöjd?
För mig kan "sinnlig" betyda både jämn/len och ojämn/grov.
/Jenny
Tänkte lite grann så här:
SvaraRaderaSinnlig = i bemärkelsen besjälad av eleven, ett slöjdande som i sitt genomförande och i den färdiga slöjdföremålet visar att detta har betytt någonting personligt utöver det vanliga för utövaren.
Råbarkad = ett slöjdföremål som gjorts för att det måste göras, helt utan betydelse för utövaren. Kan för den skull vara både praktiskt användbar och välgjord.
Det här blev lite krångligt, men visst upplever du också i slöjdsalen att då och då börjar slöjdandet och slöjdobjektet nästan absorbera en elev. Det uppstår nästan ett passionsliknande förhållande mellan eleven, verktygen och materialet. Det är då det är som roligast att vara slöjdlärare. / Christer