Jag ahr länge funderat över bristen av litteratur som tar upp slöjdkunskaper.
Men det finns ju faktiskt redan en, en mycket intressant och innehållsrik sådan, från 1892:
Här går det att läsa första kapitlet:
http://www.archive.org/details/teachershandbookslojd00saloiala
( den går att köpa via t ex amazon.com, med en mycket märklig framsida)
Några intressanta citat, eller "direktiv":
" the teacher of educational slöjd must above all things have the habit of mind wich is indispensable for the right performance of the teacher´s work ; his personality must be such as renders him fit to be a teacher ; he must know the objects of educational slöjd and the means by wich they are to be attained ; and finally, he ought to have sufficient dexterity to handle the tools and to execute accurately the work wich is incidental to the course of instruction. These are the demands on him ; may he strive to meet them." (s. 6)
ett annat som handlar om slöjdens material som jag finner intressant att diskutera:
" Various materials, e.g., wax, clay, paper, pasteboard, wood, metal &c., may be used in educational slöjd. Wood, however, is for several reasons the most suitable material ; hence wood-slöjd has been the most popular of all, both in schools and for private instruction." (s. 6)
Med detta sista citat vill jag belysa materialvalen, vilka material vi väljer ut för eleverna att arbeta i och med.
hurvida trä eller "snickerislöjd" som Otto kallade den är den mest lämpliga slöjdarten håller jag inte med om, även om jag själv tycker bäst om att slöjda i trä.
Men här vill jag hävda att vår slöjd av idag skiljer sig från Salomons idé. Sanrare är det väl så att materialtypen faktiskt har blivit en del av ämneskunskapen idag, mot hur det var då. Då var materialtypen vald av läraren medans eleven möjligen fick välja ut en lämplig träbit, ett bra ämne att arbeta i.
Idag ska eleven i högre utsträckning själv välja material samt kombinera material, i först hand metall, textil och trä. kan man då säga att materiallära är idag en del av slöjdämnets kunskaper?
Idag ska eleven välja och kombinera material. För att kunna välja och kombinera måste man känna till och lära känna materialen, vilket också är viktigt för att kunna motivera sina val. Så visst måste vi lära ut och låta elever upptäcka, experimentera med material och lära ut om dess ursprung. Kunskap om material är ju verkligen något som elever har nytta av i ett livsperspektiv, och var det inte det vi skulle bli bättre på vi lärare...att förlara för eleverna varför slöjd är viktigt?
SvaraRaderaVäl talat och jag håller med dig till fullo!
SvaraRaderaOch har man ett förbrukningsmaterialkonto på 2.70kr/elev och lektion så är det svårt att köpa in olika material. Återvinningen, tigga av kollegor och vänner räddar mig termin efter termin. Tur att man har egen släpkärra. Och det är väl det som är felet. Att jag och alla andra slöjdlärare som sponsrar verksamheten med eget skaffat material för elevernas skull.
SvaraRadera/Lärarn