tisdag 25 oktober 2011

Slöjdprat på Skolforum

Nästa vecka ska jag vara med i en paneldiskussion som kommer att handla om lärare som forskar i tjänsten(vet dock inte om jag kommer få så mycket talutrymme, vi är typ sex forskare och en moderator på trettio minuter).

Jag tänkte lyfta problemet som jag tror många slöjdlärare känner, att det är svårt att undervisa om hur man tolkar estetiska och kulturella uttryck i slöjdföremål. Men jag vet inte om jag kommer hinna prata så mycekt om detta.

Funderar då på att ägna mig åt lite kravallslöjd eller craftivism. Inte för att "vara den där outsiderläraren som vill sticka ut" utan för att jag måste, för att lyfta frågan om vad slöjdkunskaper är och vad som motiverar att vi har slöjd som ett obligatoriskt skolämne. Som att  kunna tolka vilka betydelser ett slöjdföremål har, vilka signaler som ett föremål sänder ut och vikten av att eleverna får lära sig att tolka föremåls betydelse för att symbolisera en kultur, en livsstil, en subkultur...osv.

Kanske klä mig som en "japansk mangaflicka"?

Eller med den här på huvudet, ett halsband med ett kristet kors och ett med en samisk shaman:



Vad bär jag för typ av föremål?
Vilka funktioner har dessa föremål?
Vilka signaler sänder jag ut med dessa föremål, färger/material och symboler?

Men jag vet inte om jag kommer våga, kanske jag fegar ut. Kankse jag bara blir "byns fåne" och det vill jag ju inte.

På tisdagen, kl. 12:00-12:30, Kunskapsscenen, platsen heter C21:51, om du skulle råka vara där och vill se mig eventuellt göra bort mig, kanske prata lite slöjd efteråt. Alltid lika givande att få träffa slöjdkollegor tycker jag.


Annars får jag nöja mig med en adventskalender, de brukar ju vara omåttligt populära...

6 kommentarer:

  1. Hej
    Roligt att du också funderar på hur man implementerar en företéelse som "estetiska och kulturella uttryck" i slöjdföremål.

    Har en kille i 9:an som bygger en väggklocka som ser ut som Volvos logga. Har han visat på förståelse av det slag vi eftersträvar (han är motorintresserad)?

    Jag har i dag satt i gång ett projekt för en årskurs 7 som jag utformat på följande sätt:

    "Du skall med hjälp av egen ritning/skiss konstruera och bygga en bostad åt en av Vindelns många hemlösa uteliggarfåglar.

    OBS. Bostaden skall vara funktionell och vacker och skall designmässigt knyta an till Vindeln och även innehålla ett uns av din egen personlighet."

    Det är ett småskaligt försök, som kanske, kanske bär frukt, vi får se. Förhoppningsvis blir det inte bara traditionella fågelholkar byggda. Men det är inte lätt att skapa insikt och förståelse och kanske framförallt mod nog att sticka ut och våga visa vem man är och vartifrån man kommer.

    Angående kravallslöjd och craftism så har vi (bild,och slöjd i skön förening) vid flera tillfällen engagerat bla Kravallslöjdarna, Stefan Markström och Jögge Sundqvist (för pengar sökta genom skapande skola-projektet).

    Det här har varit oerhört givande då de genom workshops och föredrag visat på hur just dom format sina egna estetiska och kulturella utrycksformer.

    Dessa arrangemang, vi kallar dem estRAD-dagar, har alla skolans elever och personal fått ta del av och sen har vi vanliga dödliga tråklärare försökt baxa det vidare in i undervisningen.
    / Christer

    SvaraRadera
  2. Jag tror verkligen att den typ av mer komplexa uppgifter du formulerat, som bostaden åt de hemslösa fåglarna i Vindeln är rätt väg att gå. Jämfört med te x "bygg ett fågelbo" eller "designa en fågelholk".Dessa är mycket mer ytliga och saknar den kulturella och emotionella aspekten.

    Och ett lyckat sätt att jobba med Lgr11. Man får in så otroligt mycket i en dylik uppgift.

    Vore hemskt kul att höra hur det går vägen.

    /Jenny

    SvaraRadera
  3. Ja, du håller allt fanan högt i alla sammanhang! Kör hårt och lycka till på skolforum!

    SvaraRadera
  4. Usch ja, ibland blir jag riktigt jävla trött på mig själv. Men tack för support snälla du!
    /J

    SvaraRadera
  5. När jag gick igenom de fyra förmågorna med sexorna häromdan, kom de spontant med förslag på hur vi kunde jobba med den fjärde. Såå roligt att se hur de t.o.m gick igång och ville göra skriftliga uppgifter! :D

    SvaraRadera
  6. Åh va kul!

    Det är så gött när det glöder! :D

    /Jenny

    SvaraRadera