tisdag 25 oktober 2011

Att lära elever att förstå trådraken

Idag träffade jag min vän och slöjdkollega Helena Ottander-Bjerkesjö som har gjort en learning study i textilslöjd. (hon och jag har tidigare gjort studien att kunna såga rakt, som också är en learning study, tillsammans med tre andra slöjdlärare under vår magisterutbildning).

Den handlade om undervisningsproblemet: hur lär man elever att förstå fenomenet trådrake?

Väldigt intressant tycker jag!

Om eleverna förstår trådrakens betydelse och funktion så har de ju fått en nyckel till att förstå kvalitet i vävda textilier, och på så sätt bättre kunna reflektera i sitt slöjdande.

En kritiskt aspekt som hon fann i studien var att eleverna behöver förstå trådrakens funktion i ett vävt tyg, att trådraken är trådarna som sitter uppspända på längden i en vävstol och är tygets "skelett".

Så klart...kan tyckas...men hemskt viktigt att ha med detta som ett didaktiskt verktyg, nämligen att visa på vävstolen när man pratar om trådraken och mönsterpassning och allt vad det nu heter.

...och jag blir så avundsjuk, jag vill också vara textillärare och få undervisa om vävning, det verkar kul!

5 kommentarer:

  1. Hej igen
    Visst är det lite trist att vi inte har någon trådrake att undervisa om, men vi har ju alltid fenomenet "fiberriktning" att reflektera kring. Nog så svårt att skapa förståelse för, kan jag tycka.

    För de som vet är det givetvis så självklart, men hur skapar man förståelse hos novisen (på ett teoretiskt plan) för fiberriktningens betydelse och inverkan på både slöjdföremålets slutresultat samt den mödosamma arbetsgången dit.

    Kanske är det massor av täljning som behövs, där man blandar arbetsstycken som är ömsom utsågade ur plank, ömsom utklyvna ur rakvuxet, kvistfritt material (och varför inte blanda in lite vresigt virke också). En "learning study" med eleverna, där man som lärare inte ger några som helst svar, utan låter gruppen genom "trial and error", tillsammans formulera ett tänkbart svar.

    Kunde vara intressant... och man skulle dessutom hinna få med en del olika täljtekniker samtidigt.

    Har du också sådana här funderingar får du gärna belysa dem. / Christer

    SvaraRadera
  2. Hej Christer!
    Haha, va lustigt, just fiberriktning har jag funderar på som ett utmärkt forskningsobjekt i en learning study.

    Om jag får möjlighet att göra en ny learning study så ligger fiberriktningen högt upp på listan. Skulle även vilka göra en king hur man lär elever att hantera kontursågen.

    Men, "att förstå fiberriktning" är skitbra...
    Vad kan vara kritiska aspekter? (alltså vad är det eleverna behöver förstå för att förstå fiberriktning i relation till täljkunskaper?)

    Jag testar:
    - att förstå/urskilja täljning längs fibrerna
    - att förstå/urskilja vad som händer när man täljer mot fibrerna
    - att förstå/urskilja vresigt virke och kvistar och hur det påverkar täljtekniken.

    kan du komma på något mer som skiljer den kunniga täljaren från den okunniga?

    Dina spåningar kring hur man kan lägga upp lektionen låter bra - att lägga fram en varation av virkestyper och sedan får eleverna pröva. Och lektionen därpå skulle de kunna få en mer teoretisk genomgång där läraren visar på de "kritiska aspekterna ovan"...sen får eleverna fortsätta tälja....

    ...vad tror du om det?
    /Jenny

    SvaraRadera
  3. Hej
    Jo, det skulle nog fungera som lektionsupplägg och sedan känns det ganska naturligt att följa upp med en liten såguppgift.

    T ex att såga ut en liten figur som sedan skall täljas (fast sedan behöver man givetvis inte genomföra själva täljmomentet, för vad man vill se och också prata om är om de tar hänsyn till fiberriktningen i denna "nya" uppgift).

    Tanken skulle då kunna vara att återkoppla resonemanget kring fiberriktning och täljning genom såguppgiften och visa på att sådant som man lär sig genom ett projekt har man nytta av i ett helt annat sammanhang. Så kallad "överförbar" kunskap.

    Eller är det att blanda för många kort samtidigt? / Christer

    SvaraRadera
  4. Hej
    En liten fortsättning på min tidigare kommentar:

    Det känns ju alltid bra att kunna relatera nya arbetsområden till kunskap som tidigare erövrats. Den röda tråden, ni vet.

    Dels för att skapa sammanhang, dels för att helt enkelt utnytja tillfället att repetera, men framförallt för att visa eleven en möjlig väg att överföra tidigare erövrad kunskap till en helt ny situation i ett helt annat sammanhang.

    Kanske behöver vi slöjdlärare ibland ge eleverna en hjälpande hand genom att då och då förklara, tydligöra de generellt överförbara kunskaperna.

    Förstår man hur fiberriktningen påverkar ett täljarbete förstår man också hur de utstickande delarna i en "figur" som skall sågas ut, bör placeras i förhållande till fibrernas riktning. Då förstår man också hur och varför man skall utnytja ett materials fiberriktning då tex en hylla skall tillverkas.

    Jag tycker det här är svårt att få eleverna att inse. det här med generellt överförbar kunskap. Man tror att man varit tydlig och pedagogisk, bara för att inse att en allt för stor del av eleverna egentligen enbart lärt sig att genomföra ett arbete på ett bra sätt... utan att ha förstått vad, hur, varför - frågan.

    Ja det här blev lite långt och krångligt, men passar in under de slöjdkunskaper vi skall förmedla. / Christer

    SvaraRadera
  5. I go to see day-to-day some blogs and blogs to read posts, however this web site presents quality based articles.
    Here is my weblog ; twitter hack 2012

    SvaraRadera