onsdag 11 augusti 2010

slöjdprocessen... eller processer?

För en stund sedan stod jag i köket och diskade upp för kvällen, Cornelis sjöng för mig från högtalarna. Jag tycker för det mest om att diska. Att göra denna vardagssyssla man annars lätt skulle kunna se som ett rent besvär och traadejobb (på ren skånska). Jag undrar om det är fler slöjdare därute som liksom jag gillar att saktmodigt låta händerna med varierande styrka fatta om plastburkar, lerfat och kristallglas, diska med lagom tryck? Hushålla med vattnet, kan man kanske göra på olika sätt.

Där, i mitt diskande, kom jag plötsligt att tänka på slöjdprocessen. Eller snarare tänkte jag på om det finns olika typer av arbetsprocesser. Det är ju det begrepp som används i Skolverkets liggande förslag till ny kursplan i slöjd och som många reagerat på. Ja, jag har ju själv suttit med i skrivgruppen och tyckt att detta är ett begrepp som på ett bra sätt  förklarar att eleverna i slöjden ska lära sig olika typer av arbetsprocesser, vi bör inte låsa fast oss vid EN process. Men vi har benämnt det Slöjdens arbetsprocesser. Det har Peter Hasselskog skrivit en helt del om. Men det är ett område/begrepp som jag verkligen tycker vi slöjdlärare måste diskutera och definiera omgående. Vad menar vi? Vad är det eleverna kan när de har kunskap om slöjdens arbetsprocesser? (Fast kanske dumt att vi separerar orden? Bättre att tala om slöjdprocesser? Liksom att tala om slöjdtekniker istället för hantverkstekniker.Svenska språket brukar väl förresten stoltsera med att bygga samman ord, inte särskriva som i engelskan.) Det är ju urviktigt att vi som arbetar med ett ämne som i stort grunnar sig på "tyst kunskap"/outtalad kunskap, enas och skriver fram ord och begrepp som beskriver vad slöjdkunskaper är för nåt. T ex vad är skillnaden mellan en hantverksteknik och en slöjdteknik?

Så funderar jag åter på disken och funderar över om det är så att min "diskteknik" grundar sig i mitt slöjdkunnande, mitt sätt att förhålla mig till en arbetsprocess... Som att kunna arbeta saktmodigt och noggrant, för att skona materialet och hushålla med det. Kan man härleda ett slöjdkunnande i en diskprocess?

Tack och go´natt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar