Slöjd ÄR ett udda ämne som är föga känt utanför norden. Ett skolämne som ofta hamnar långt ner i kunskapshierarkin (se min text om begreppet PREST-ämnen), där de s.k. kärnämnena ligger i topp.
Varför denna hierarki? Vad betyder slöjd för barns kognitiva och sinnliga utveckling? Vad är slöjdkunskap och hur lära man sig denna kunskap? Och varför slöjd kan man ju undra... Som en följd av dessa väcks även frågor som rör lärares professionella uppdrag, lärarforskning och ämnet didaktik. Varmt välkommen att diskutera!
Hej Jenny,
SvaraRaderaKul idé - hoppas få diskutera massor med dig på bienalen!
Ser så fram emot både din artikel och biennalen - låt oss värva så många vi kan i diskussioner om slöjdämnet!
SvaraRaderaNu vill de att jag som nyexad slöjdlärare ska vara krönikör. Ångest om jag klarar av att skriva!
SvaraRaderaJa!!
SvaraRadera