söndag 11 mars 2012

En helt vanlig fast ovanlig lektion - inspelad

Jag har fått den stora äran att bli inspelad på radio. Fantastiskt spännande och lärorikt. Å en smula obehagligt.

Länk till programserien Lärarrummet

Men när jag lyssnat några gånger släpper prestigen. I början häpnade jag över mina pinsamma tillkortakommanden(stressad pipig röst, otydlig, inkonsekvent, m.m.) men andra och tredje gången kunde jag börja analysera på ett mer objektivt och konstruktivt sätt - varför lektionen fortlöper som den gör, varför eleverna beter sig som de gör och hur jag bemöter dem. Inte för att hitta rätt eller fel, utan snarare se samband och olika betydelser. Att förstå vad jag kan förbättra, skala bort, utveckla, förtydliga... att försöka göra ett bättre jobb helt enkelt.

Jag vill verkligen uppmuntra alla lärare att låta spela in sig själv under en lektion, t ex hänga en mp3-inspelare runt halsen.Kanske lyssna tillsammans med kollegor, avdramatisera, kritiskt granska...

I Tidskriften Techne har Peter Hasselskog skrivit om hur man kan använda mp3-spelare för att dokumentera slöjdundervisningen, här är en länk .Denna metod användes när den nationella utvärderingen av slöjdämnet gjordes 2003.

3 kommentarer:

  1. Hej. Först vill jag säga tack för en intressant blogg, som jag följer med intresse även om jag inte är slöjdlärare.

    Jag lyssnade med intresse på inslaget på P1. Och jag skulle gärna vilja göra såna gafflar med mina barn. Men jag undrar hur du/ni fäster gaffeln i det nya handtaget? Med nitar eller limmar ni? Jag gjorde ett litet försök ute i snickarboden, men det blev inget bra. Träet sprack (lind) när jag försökte slå ner nitarna. Om det är lim, vilket lim skall man använda? OCh om ni nu limmar, borrar ni upp träet för att få in gaffeln, eller sågar ni ut en skåra?

    Tacksam för svar

    Anders

    SvaraRadera
  2. Hej Anders! Det glädjer mig att höra, både att du uppskattar läsningen och att du vill göra gafflar :D

    Det finns så klart lika många sätt att fästa gaffeln som det finns gafflar (eller skeden som mina elever gör).

    Men såhär gör mina elever i åk 3:

    Jag låter först eleverna välja träslag till sitt skaft. de får välja mellan björk, al, lind och ek - på så sätt pratar vi om olika träslag och olika egenskaper hos dem. De får testa att raspa och hyvla i olika träslag innan de bestämmer sig.

    Därefter får de vars en sked helt i rostfritt stål som de får såga av ca 5 cm av handtaget på. Denna del får de sedan fila till en spets/jämntjock (tånge), alltså den del som ska in i träbiten. Då behövs något att spänna fast den i, ett skruvstycke t ex. Alternativt kan de slå änden tunnare med en mindre slägga eller smideshammare mot ett städ el liknande.

    Sen borrar de upp ett hål i ena änden på skaftet, lika långt som tången.

    Därefter dags att forma träbiten med t ex hyvel, kniv eller rasp. Kanske göra mönster och hack. Sen dags att fila jämnt och slipa lent.

    Sen dags för täljning. Min elever får tälja en kil som de sedan slår ner i hålet, för att fästa skedens tånge. Vi använder även uteträlim för att det ska fästa ordetligt.

    När limmet har torkat får den arbeta med finishen. Fila ev. såga bort kilenänden som sticker ut, ta bort alla småhack, ev. gå över metalldelen med stålull kanske även med fil eller smärgelduk om det blivit hack. Sen får de brännmärka med sitt sigill och olja med rå linolja, uppblandad med terpentin (50/50).

    Sen är den redo för prövning! Vi gör ett glass-ätar-test där eleverna får fundera över formen, hur den känns i handen, vad de är nöjda med och vad som har varit svårt.

    Det är inte alltid så lätt att beskriva en sån här process med ord, men hopaps att det kan vara till någon slags hjälp och att ni har en riktigt rolig stund med att tillverka gafflar!

    Bästa häls,
    Jenny

    SvaraRadera
  3. ps. limmet bör nog torka ett par timmar innan man fortsätter jobba med finishen, och olja behöver också förstås sin tid på sig att suga in och härda.

    SvaraRadera