tisdag 6 mars 2012

Reportage från mitt klassrum i P1 på torsdag

Värsta utvärderingen. Sveries radio har varit med på några av mina lektioner och gjort ett reportage. Jag är superoroligt eftersom jag inte vill framstå som en pretentiös superpedagog (Jag avskyr fenomenet! Det hänger ju inte på läraren som person, det hänger på designen av undervisningen - det är min övertygelse!).

Jag är så klart bara en vanlig slöjdlärare som gillar att skriva och att dela erfarenheter och nu ska alla mina svagheter in action blottas. Såklart man våndas lite. Mina elever i åk 3 har intervjuats och jag har ingen aning om vad de har sagt. Förhoppningsvis att de älskar mina lektioner, haha (vi vet ju alla hur optimistiska elever i trean kan vara, första året de får ha slöjd). Men hoppas de granskat mig kritiskt. (t ex alla gånger jag kommit försent till lektionen eller pratat för länge under samlingen i början).


Men jag har som sagt ingen aning.
Om du är nyfiken så kan du lyssna på P1, nu på torsdag den 8 mars:

kl. 21:03

UR: Lärarrummet. Jenny Frohagen.
Människan kommunicerar genom de föremål hon skapar, bär och omger sig med, menar Jenny Frohagen, slöjdlärare i trä och metall på Mariaskolan i Stockholm. Hon forskar också i ämnet slöjddidaktik och har startat bloggen "Fröken slöjddidaktik", där hon lyfter frågor kring slöjd som skolämne.

...Jag lämnar inga garantier överhuvudtaget att detta är något intressant, men ser spänt fram emot vad mina elever säger om min undervisning. Läbbigt, men kul såklart.

Tack till Peter på SR!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar