torsdag 19 april 2012

Boka en lyktstolpe!

Blev sannerligen glad och inspirerad när jag läste om slöjdläraren Birgitta Möllers stickprojekt i Malmö.

Klickade vidare och fann denna fantastiska bild från Malmöfestivalens stickupprop:


...är det inte ögongodis så säg? Sen kanske det blir lite väl varmt för trädet efter en stund, men hej så vackert!

Undra hur man gör för att boka sig en lyktstolpe i sin egen hemort?
Eller en ledsen parkbänk i nåt bortglömt hörn?
Borde inte det vara en möjlig slöjduppgift med elever i de senare årskurserna?

Vad kan tänkas vara lämpliga ytor/föremål/områden i det offentliga rummet? Eller lämpliga sammanhang, events, festivaler m.m. där eleverna kan få ta sin stad i egna händer så att säga...

5 kommentarer:

  1. Ja, visst är det en fantastisk idé! Men man måste också vara medveten om att det faktiskt inte är lagligt med stickgrafitti, vilket är helt sjukt, men så är det. Kanske kan man få dispens, det vet jag inte, men att bara släppa ut kidsen och låta dem sticka, det kan få jobbiga konsekvenser.

    SvaraRadera
  2. Ja, det har du så rätt i!

    Man bör som pedagog i alla lägen fråga ägaren om lov innan man låter eleverna sätta upp eller modifiera något. Självklart ska vi inte uppmuntra till kriminalitet.

    Däremot tycker jag det är vårt ansvar att lyfta och problematisera frågan om det offentliga rummet och "offentliga föremål" med eleverna.

    Ett exempel är ju att kolla med fastighetsägaren på den egna skolan. Jag tror det är bra att först identifiera "en ful och tråkig stolpe" och sedan göra ett förslag/skiss att presentera dör man tar upp frågor som skaderisk, miljöpåverkan, ansvar över arbetet om det t ex går sönder att man lagar det eller tar bort det. Det kan vara en utsmyckning under en begränsad tid i som jag tror det är i Malmöfallet.

    SvaraRadera
  3. Hej, Jag har flyttat runt lite på min hemsida och undrar om du kan länka om ovan länk. Mannen som hjälper mig med sökoptimeringen säger att jag inte får ha några "brutna länkar", sådana uppstår t.ex. när man byter plats på hemsidor. Min gerillastickning finns numera på: http://www.xn--birgittamller-qmb.se/hantverk/hommage-till-mormor-13087843

    STORT tack på förhand.

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Nu har jag ändrat Birgitta, säg till om det inte stämmer!
    /Jenny

    SvaraRadera