lördag 4 februari 2012

Skolslöjd på Nordiska

Igår öppnade den "lillstora" utställningen om skolslöjd på Nordiska museet, här finns lite bilder som en kollega från Knutbyskolan tagit:

Bilder från vernissagen

Länk till Nordiska museets utställning om skolslöjd

Jag vill verkligen uppmana alla som får möjlighet att besöka och se med egna ögon alla dess fantastiska slöjdalster som visar på en otrolig bredd. Däremot saknade jag att själva skolslöjden som verksamhet fått väldig lite utrymme. Det är, lustigt nog precis som traditionen, mest fokus på föremålen. Massvis av föremål ihopträngda på en liten yta. Massor av tankeväckare för slöjdlärare.Och inte minst för våra elever!

Det finns förvisso bilder bland annat från min skola Mariaskolan och från ovan nämnda Knutbyskolan. Kanske finns det någon ytterligare bild från äldre slöjdsalar men ingen direkt fördjupning eller samlad utgångspunkt för det pedagogiska rummet eller slöjdsalen som didaktiskt redskap.

Det finns en hörna i form av en "verkstad" men det är uppenbart att den inte är gjord av en slöjdlärare eller för ett skolsammanhang. Den kan man kritiskt granska! Ovanför "arbetsbordet" hänger våra femmors drömfångare vilken jag tycker är en fin sambo i tanken.

Att fånga slöjdidéer och göra dem till påtagliga ting.

Länge leve skolslöjden!

Några bilder från vernissagen i torsdags:


Ett coolt samarbete av elever på Knutbyskolan

Pappslöjden - vad hände med den? Nåt för år 1-3?

En jämförelse av gammalt och nytt: från Brumme Björn till "hästen som blev en kamel"
- underbart exempel på skolslöjdens utveckling !

Elsie Bloms fina lilla bok i stort format!

Kul att våra elever fick ställa ut och en LPP
- som man bör granska kritiskt! (Synd att inte bedömningsdelen syns!)

Taxen!



Jag och min slöjdhäst <3 ...som man också kan granska kritiskt!
Men jag älskar och är stolt över den ändå.
Liksom associationsslöjden(från min Utbildningsmäster Ulf Åman)
som jag hoppas får mer utrymme i skolslöjden framöver!

1 kommentar:

  1. Vill bara tillägga att trots att jag intar en kritisk hållning - vilket jag ser som mitt uppdrag och ansvar som slöjdlärare och forskarstudent - är jag innerligt tacksam och glad över att Nordiska Museet valt att uppmärksamma skolslöjden, som annars så sällan syns eller hörs i nationell media.

    Så stort varmt TACK till Nordiska Museet och Maria Perers i synnerhet för hennes engagemang i skolslöjden och för att ni valt att lyfta fram slöjdämnet!

    SvaraRadera