I vår kommer nordiska museet slå upp dörrarna till en stor utställning om skolslöjd som kommer att pågå under nästa ett helt år- det gillar vi!
länk till museets hemsida
Under våren kommer museet att bjuda in slöjdlärare till en fortbildningskväll, som inleds med besök på utställningen, därefter mingel, föreläsning och ett idétorg där lärare får möjlighet att tillsammans utveckla idéer till arbetsområden sin ligger i linje med Lgr11.
Denna kväll är fortfarande under planering, jag är med och drar i detta och jag tänkte vända mig till er som läser här för att be om tips och råd för hur en dylik kväll kan bli så givande som möjligt för delatagande lärare.
Det kommer bli en inträdesavgift (ca 150 kr) men förhoppningsvis går detta att subventionera via arbetsgivaren. Vi förhandlar om detta...
Jag tycker själv att det finns för få möjligheter till nätverk och konstruktiva möten med slöjdlärarkollegor utanför den egna skolan, därför hoppas jag att det är fler än jag som känner såhär och som skulle vara intresserade av en fortbildningskväll som denna.
Ett spår som jag funderat på är att genom "idétorget" sprida lyckade exempel på uppgifter/arbetsområden/LPP:er som lärare kan få visa upp och vi kan få till en kvalitativ och kritisk granskning för att göra vår undervisning ännu bättre. Jag tycker själv mycket om att få mina tankar och lektionsplaneringar utsatta för granskning och kritiska kommentarer.
Kanske det finns fler lärare som kan tänka sig att dela med sig av LPP:er eller något liknande om sin undervisning att ställa ut på idétorget? Kanske ett utkast, en idéskiss som kan tänkas bearbetas i denna arbetsform? Jag tänker t ex kolla med mina kollegor om det är ok att vi ställer ut en LPP för granskning och lektionerna som jag och två andra lärare gjort i en forskningsstudie om symboliska uttryck hoppas jag kunna presentera för granskning i detta sammanhang.
Förhoppningsvis kan vi sedan publicera "resultaten" av kvällens diskussion om slöjdundervisning på pedagogstockholm.se
Hör av dig till mig om du har något du vill dela med dig av!
Jenny.frohagen@stockholm.se
Hejsan!
SvaraRaderaVi är ett gäng slöjdlärare från Boden som ska åka ner på fortbildning på Syfestivalen i februari. Tänk ifall kvällen på Nordiska är den 16/2 då kommer vi direkt!
Hälsningar
Louise
Jag följer Fröken slöjddidaktik och uppskattar mycket du skriver. Särskilt ditt inlägg om anslagsvinkeln som jag trodde att jag nästan var ensam om att sprida rätt namn kring. Men jag funderar över att du skriver LPP när det enligt den nya läroplanen ska heta PP. Det är väl ingen lokal pedagog planering utan en pedagogisk planering. Eller är det jag som har fått det om bakfoten.
SvaraRaderaIntressant! Ja, Skolverket har ju tydligt gått ut med att vi inte längre ska göra lokala kursplaner i form av att omsätta de nationella kursplanerna till "lokalt skrivna dokument", dvs knutet till närsamhället/omgivningen och de förutsättningar i form av te x maskiner, verktyg, material, m.m. som finns i den lokala slöjdsalen. Det var väl så att enligt Lpo94 skulle varje kommun ha en skolplan och varje skolenhet en lokal pedagogisk arbetsplan/kursplan. Men detta är nu inte längre ett måste.
SvaraRaderaJag instämmer med dig om att begreppet LPP är förvirrande, även jag ser det som oundvikligt eftersom alla lärare faktiskt måste göra någon form av egen tolkning på den egna skolan, således - en lokal pedagogisk planering. Men ordet lokal kan ju göra att man misstar det för direktivet som fanns i Lpo94.
Själv föredrar jag begreppet didaktisk planering, eftersom didaktiken är det vetenskapliga forskningsfält som rör undervisning och utbildning, dvs. en planering för det didaktiska arbetet.
Eller varför inte använda begreppet lektionsplanering eller undervisningsplan?
...för att tala klarspråk.