onsdag 22 augusti 2012

Väva och fläta loss i allehandla material!

Då var vi igång i skolslöjden igen! Det är alltid blandade känslor av panik över allt man ska hinna förbereda, men också pirr och längtan att få möta eleverna igen, följa dem och leda dem i en fin balans på vägen mot nya slöjdkunskaper.

Kombinera mera!...både tekniker, material och föremål, gammalt och nytt.


Spånkorg av Juho Björklund
Pappkasse från butiken Solo

Källa: kravallslöjds hemsida

Vi försöker stenhårt få till att slöjd ska bli ETT ämne på vår skola och få bort stereotypa och tyvärr alltför könsnormativa slöjdbegrepp som syslöjd /syslöjdsfröken och träslöjd/träslöjdsmajjen. Inget ont i traditionella tekniker, verkligen inte, där finns ju själva kunskapsbanken. Men vi får inte glömma symbolernas makt och hur könsroller och negativa maktstrukturer har skapats genom tiderna. Vi måste vara tydliga med att förhålla oss icke-normativt när det gäller små till synes oskyldiga symboler och begrepp knutet till typiskt kvinnligt, typiskt manligt. Och så har vi vårt omtalade hen ej att förglömma :) Slöjd=hen, det tredje förenande könet?

Därför ser jag extra mycket fram emot våra introduktionsuppgifter med femmorna respektive åttorna.

De ska få jobba med korgtillverkning, flättekniker och vävtekniker - molto traditionalistio! - men i framförallt återvunna material som t-shirts, mjölk- och juiceförpackningar, packkartonger och dagstidningar. Vi håller på att ta fram vettiga LPP till området. Åttorna ska inledningsvis få väva en korg av återvunnen kartong eller tidningspapper. Vi får in slöjdbegepp som tuskaft, fibrer, kanter, avslut, jämhet och täthet.

Femmorna ska få ta med sig gamla t-shirts (vi ska även samla in från kollegiet) som de sen får "slakta" genom att klippa dem i långa remsor. Sen får de väva runda mattor i grupp i rockringar. Det var min underbara textilkollega Evas idé och jag kan bara applådera henne och är glad över att vi samarbetar mer och mer under lektionstid.

Förra året gjorde femmorna drömfångare som blev ett vansinnigt lyckat arbetsområde tyckte både vi och de flesta elever. Dessa skapelser finns nu på Nordiska museets utställning skolslöjd dessutom, vi hade en sån tur att få ställa ut där! Där fick vi med materialen trä (färska grenar till stommen), metall (tråd att fästa ramen med), textil (tjockare tråd att binda drömfångarväven med, hjälp vad heter det, jag är ju bara en simpel trämajje...) samt läderremsor, glaspärlor och fågelfjädrar (tyvärr köpa, drömläget hade förstås varit att gå och plocka i lugn och ro med eleverna på en strand...).

Efter dessa introduktionsuppgifter delar vi i höst upp grupperna traditionellt, femmorna ska hos mig få arbeta med plåt och tillverka symbolskålar och åttorna ska få arbeta med "att böja trä" alltifrån spånkorgar till svepkärl. Ibland får man skynda långsamt...och jag tror på kombinationen kort uppgift - lång uppgift.

Jag längtar efter att komma igång.

ps. Tänk förresten vilken ynnest det är att få kombinera nytta med nöje. Vad var det för fåntratt som uppfann motsatsbegreppen arbete och fritid? Nej tack, hellre prata arbetsro och arbetsglädje.

Nu kör vi!


2 kommentarer:

  1. Wow, låter grymt kul med era projekt. Jag skulle gärna titta på era LPP:er när ni är klara med dem. Kanske nåt jag/vi kan göra på vår skola. Har planeringen för första delen av terminen klar, men sen... Vad gäller uppdelningen arbete - fritid gillar jag den som det ser ut nu med den arbetsbelastning vi har på min arbetsplats. Man måste få komma hem på fredagen och kunna släppa allt och hänga med barnen. Finns alltför lite tid till det i veckorna, tyvärr:(

    /Martin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, kul, jag ska försöka lägga upp LPP:erna här så fort jag hinner.

      Å apropå arbete-fritid förstår jag dig helt. För min del har jag äntligen börjat leva igen = sova ordentligt, lagom arbetstempo, hinna tänka efter = finna arbetsglädje - sen jag gick ner i tid och började forska på halvtid. Med andra ord - det är en sjuk arbetsbelastning för lärare som arbetar heltid och vill sköta sina arbetssysslor professionellt. Man ska inte behöva gå ner till deltid för att orka leva ett vettigt liv (professionellt såväl som privat). Men så verkar det vara för närvarande. Vi få kämpa för att det blir drägligare arbetsvillkor för alla lärare!

      Radera