onsdag 22 augusti 2012

Väva och fläta loss i allehandla material!

Då var vi igång i skolslöjden igen! Det är alltid blandade känslor av panik över allt man ska hinna förbereda, men också pirr och längtan att få möta eleverna igen, följa dem och leda dem i en fin balans på vägen mot nya slöjdkunskaper.

Kombinera mera!...både tekniker, material och föremål, gammalt och nytt.


Spånkorg av Juho Björklund
Pappkasse från butiken Solo

Källa: kravallslöjds hemsida

Vi försöker stenhårt få till att slöjd ska bli ETT ämne på vår skola och få bort stereotypa och tyvärr alltför könsnormativa slöjdbegrepp som syslöjd /syslöjdsfröken och träslöjd/träslöjdsmajjen. Inget ont i traditionella tekniker, verkligen inte, där finns ju själva kunskapsbanken. Men vi får inte glömma symbolernas makt och hur könsroller och negativa maktstrukturer har skapats genom tiderna. Vi måste vara tydliga med att förhålla oss icke-normativt när det gäller små till synes oskyldiga symboler och begrepp knutet till typiskt kvinnligt, typiskt manligt. Och så har vi vårt omtalade hen ej att förglömma :) Slöjd=hen, det tredje förenande könet?

Därför ser jag extra mycket fram emot våra introduktionsuppgifter med femmorna respektive åttorna.

De ska få jobba med korgtillverkning, flättekniker och vävtekniker - molto traditionalistio! - men i framförallt återvunna material som t-shirts, mjölk- och juiceförpackningar, packkartonger och dagstidningar. Vi håller på att ta fram vettiga LPP till området. Åttorna ska inledningsvis få väva en korg av återvunnen kartong eller tidningspapper. Vi får in slöjdbegepp som tuskaft, fibrer, kanter, avslut, jämhet och täthet.

Femmorna ska få ta med sig gamla t-shirts (vi ska även samla in från kollegiet) som de sen får "slakta" genom att klippa dem i långa remsor. Sen får de väva runda mattor i grupp i rockringar. Det var min underbara textilkollega Evas idé och jag kan bara applådera henne och är glad över att vi samarbetar mer och mer under lektionstid.

Förra året gjorde femmorna drömfångare som blev ett vansinnigt lyckat arbetsområde tyckte både vi och de flesta elever. Dessa skapelser finns nu på Nordiska museets utställning skolslöjd dessutom, vi hade en sån tur att få ställa ut där! Där fick vi med materialen trä (färska grenar till stommen), metall (tråd att fästa ramen med), textil (tjockare tråd att binda drömfångarväven med, hjälp vad heter det, jag är ju bara en simpel trämajje...) samt läderremsor, glaspärlor och fågelfjädrar (tyvärr köpa, drömläget hade förstås varit att gå och plocka i lugn och ro med eleverna på en strand...).

Efter dessa introduktionsuppgifter delar vi i höst upp grupperna traditionellt, femmorna ska hos mig få arbeta med plåt och tillverka symbolskålar och åttorna ska få arbeta med "att böja trä" alltifrån spånkorgar till svepkärl. Ibland får man skynda långsamt...och jag tror på kombinationen kort uppgift - lång uppgift.

Jag längtar efter att komma igång.

ps. Tänk förresten vilken ynnest det är att få kombinera nytta med nöje. Vad var det för fåntratt som uppfann motsatsbegreppen arbete och fritid? Nej tack, hellre prata arbetsro och arbetsglädje.

Nu kör vi!


måndag 6 augusti 2012

Wikislöjd

Jag har precis varit inne på den engelska slöjdsidan Sloyd på wikipedia och gjort ett försök att beskriva vårt kära unika svenska skolämne: Sloyd in Sweden

Gå gärna in, läs, kommentera här om du tycker jag skrivit något tokigt eller om något bör läggas till.

Med förhoppning om att vi på bästa sätt tillsammans kan sprida slöjdens "evangelium" över världen...

Tänk på alla dessa barn runtom i världen som går miste om en slöjdutbildning - slöjdbildning!

Måtte alla kloka skolledare världen över snappa upp slöjdens förträfflighet som skolämne.